fredag 29 juli 2011

Besök på Jamboreen

Idag har jag, Bosse, varit ute på Jamboreen och sett mig omkring. Det är stort, ja överväldigande. Jag har varit med på de tidigare jamborees som hållits i Rinkaby, men det här är mycket mer. Framför allt är det så internationellt. Man kommer inte långt med att prata svenska. Det fanns ett flertal restauranger och kaféer med skiftande nationalitet. Jag lunchade på den engelska, och fick stå ca en timme i kö! Största delen av den tiden var jag ute i regnet som aldrig ville ta slut. FN-tältet hittade jag också i Global Development Village. Där satsar man framför allt på kampanjen mot personminor.


På andra sidan den lilla träddungen låg det multireligiösa centret där alla religioner har var sina tält, men också ett stort för gemensamma samlingar. Förhoppningsvis kan man lära sig att förstå hur andra tänker, utan att fördenskull behöva blanda ihop det som inte går att förena.
En tidning där man bloggar mycket från lägret är Dagen. Läs gärna här om hur deras reportrar upplever det.
Nu har jag kommit hem genomblöt, fått torra kläder och lite mat, så då är jag nöjd.

GLOBAL-torget i Kristianstad har varit öppet idag också, men regnet avskräckte nog många.
Här kommer lördagens program:
Agenda 21-dag 12.00 - 15.30
13.00 Anders Pålsson från Räddningstjänsten talar om: The flooding risk in Kristianstad - how we work with the challenge?
15.00 HOME - en film om jordens skönhet och skörhet. En viktig och verkligt sevärd film!
I övrigt hänvisar vi till Vattenrikets aktiviteter på Ekenabben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar